Zelenina je základem letních dnů

8. června 2008 v 12:05 | Milky-princess |  Co jíst ?
Kolik a proč?
Odborníky doporučovaný ideální denní příjem zeleniny se pohybuje okolo 400 - 500 g. Co všechno se v půl kilogramu živé, většinou křupavé a šťavnaté hmoty nalézá? Samozřejmě, že velmi záleží na druhu zeleniny, kterých se údajně na světě pěstuje kolem tisíc dvě stě. Z pohledu dietetického má zelenina tu výhodu, že i poměrně velký objem konzumovaného zeleninového pokrmu obsahuje (při vhodné přípravě) poměrně málo kalorií. Jednoduše řečeno, zelenina zasytí, dodá mnoho základních živin, ale žádné »prázdné« kalorie!

Zelená, žlutá, červená…
  • Listová zelenina je výborným zdrojem železa, kyseliny listové, vitaminu C a poněkud opomíjeného chlorofylu. Ten je též výtečným antioxidantem, dále podporuje krvetvorbu a má na organismus zásadotvorný vliv. Čím jsou listy zelenější, tím lépe!
  • Kořenová zelenina je nutričně koncentrovanější, bývá v ní více základních živin - bílkovin a cukrů. Skrytou nevýhodou může být zvýšený obsah dusičnanů, především při nevhodném typu hnojení. Máte-li rádi mrkev, kupujte ji tedy raději v BIO kvalitě.
  • Sytě barevná plodová, ale třeba i kořenová zelenina (oranžová, žlutá, červená) se pyšní obsahem látek zvaných karotenoidy. Ty jsou velmi významnými antioxidanty (látky chránící buňky před poškozením tzv. volnými radikály), které se podílejí na posilování naší imunity. Karotenoidy jsou též známé svými preventivními účinky proti mnoha druhům civilizačních chorob včetně rakoviny.
  • Křížatá neboli brukvovitá zelenina (brokolice, zelí, kapusta, řeřicha apod.) obsahuje látky s prokazatelně antikarcinogeními účinky na organismus. Ony zázračné substance chrání především před onkologickými chorobami souvisejícími s produkcí hormonů - např. rakovina prsu, vaječníků.
  • Cibuloviny (např. česnek, cibule, pór, pažitka) se svým výrazným aroma, jenž mu propůjčují sirné sloučeniny, mají zajímavé antimikrobiální účinky. Jednoduše řečeno, usmrcují některé nežádoucí bakterie.
Nebojte se jí!
Češi se stále zeleniny »bojí«, během roku zkonzumuje průměrný Čech kolem 70 kg zeleniny, což ostře kontrastuje s přibližně 200 kg schroupanými Francouzi, Italy a Španěly. Nelze se pak divit, že velké procento našich spoluobčanů je »pěkně« kulaťoučkých a na »choroby z obezity« umírá v posledních letech více lidí.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Slečna A. Slečna A. | Web | 8. června 2008 v 18:52 | Reagovat

:D LOveluju zeleninu ...:D

2 Misha Misha | Web | 8. června 2008 v 20:43 | Reagovat

To já taky lowuju zeleninu. A to jsem o ní ještě před rokem nechtěla vůbec slyšet a říkala jsem,  že je to hnus největší!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama