Boloňské špagety...jsou skutečně dietní ?

9. června 2008 v 16:07 | Milky-princess |  Co jíst ?
Ženy si tradičně dávají těstoviny na nejrůznější způsoby v domnění, že jde o jídlo, které s jejich postavou příliš nezacvičí. Je ale česká těstovinová klasika »po italsku« skutečně ideální při hubnutí?

Dietní? Kdeže…
Balení špaget, hovězí maso, plechovka rajčatového protlaku, koření a pořádně zasypat sýrem. Rychlé jídlo na italský způsob téměř vyčerpá váš denní příjem. Porce, jakou si běžně dopřáváme, vyjde zhruba na 2 200 kilojoulů. Takže jak je to s těmi těstovinami? Rozhodně nepředstavují vyloženě nezdravé jídlo, kterému byste se měli vyhýbat, ale o žádnou dietku také nejde. Češi jsou totiž zvyklí konzumovat těstoviny v poměrně dost velkých porcích s bohatou dávkou masa, oleje i sýra.
Raději méně, ale chutně
Italské těstoviny »po česku« tak představují energeticky dost vydatné jídlo. Navíc často doma nepoužíváme právě ty nejkvalitnější suroviny, a tak italské pochoutky přestávají být tím pravým gurmánským potěšením. Při dietě je dobré sice jíst v mnohem menších porcích, naopak ale není důvod, proč si nepřipravit chuťově výborné jídlo z nejlepších surovin. Takového jídla pak skutečně sníme méně, protože si můžeme vychutnat každé sousto.
Základ v mase a rajčatech
Původně na špagetách s boloňskou omáčkou nebyly zdaleka nejdůležitější těstoviny, ale rajčatová omáčka a maso. Přitom právě porce těstoviny je energeticky nejnáročnější, navíc vám po ní rychle vyhládne. Ať už se jedná o jakékoliv těstoviny - jde o sacharidy s vysokým glykemickým indexem. Pro dietu jsou ovšem největším přínosem rajčata a maso jako základ omáčky.
Maso jedině čerstvé!
Vždy vybírejte kvalitní chutné maso a zapomeňte na konzervy. 100 g hovězího v konzervě má zhruba 800 kilojoulů, u vepřového ve vlastní šťávě jde asi o 1 300 kilojoulů. Energetická hodnota čerstvého masa je však vždy o něco nižší, například u vepřového jde o 300 kilojoulů méně. Největší rozdíl je však chuťový. O tom, zda mají být vaše špagety tučnějším či méně tučným jídlem, však nerozhoduje maso, ale sýr.
Sýrem jen lehce poprášit
Záleží i na tom, jaký sýr zvolíte na posypání špaget. Eidam s 45 % tuku v sušině má na 100 g přibližně 1 600 kilojoulů. Parmezán je sice ještě o přibližně 300 kilojoulů na 100 g vydatnější, ovšem eidamem na špagetách nešetříme, kdežto parmezánu stačí jen trochu. Parmezán má výraznější chuť a většinou jím tolik neplýtváme i kvůli ceně. Poslední nezbytnou ingrediencí je olej. Vždy raději používáme kvalitní olivový, který má, narozdíl od ostatních rostlinných olejů, blahodárný vliv na náš organismus.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama