Snídat ? Jasně,ale co ?

11. května 2008 v 16:39 | Milky-princess |  Tipy,triky
Snídat, nebo nesnídat? Určitě ano, ale záleží i na tom, jaké ranní jídlo zvolíte. Některá jsou na snídani vhodná méně, jiná více...
Sladká snídaně
Ten, komu se po ránu do snídání příliš nechce, častěji volí sladká jídla, aby se vůbec k rannímu jídlu přiměl. Mohou to být koblížky s marmeládou, vafle se šlehačkou či sladký ovocný kompot. Co by na to ale řekli odborníci na výživu? Dvě vafle se šlehačkou mají přibližně 760 kJ, porce šlehačky pak 600 kJ, kompotované ovoce kolem 320 kJ na 100 g. Zřejmě si sami domyslíte, že nejméně vhodná je velká porce šlehačky, ale to ještě není největší slabinou sladké snídaně.

Bílkoviny ano, cukry méně
Po sladkém jídle, které zvolíte jako první na začátku dne, vám totiž velmi rychle vyhládne. Vafle se šlehačkou jako příklad sladké snídaně obsahují totiž příliš cukru, ale málo bílkovin. Navíc kvůli tuku ve šlehačce taková snídaně značně převyšuje doporučenou energetickou hodnotu snídaně. Ta by neměla mít více než 1 200 kJ. Jak takové jídlo učinit vhodnějším? Pokud se nedokážete vzdát sladkého prohřešku hned po ránu, šlehačku nahraďte bílým jogurtem a místo dvou vaflí si dejte jen jednu.
Snižte jídlu glykemický index
Po takové malé záměně vydatnost jídla klesne na 900 kJ a přitom zažene hlad o něco lépe, bílý jogurt sníží glykemický index jídla. Navíc je bílý jogurt výborný i na zažívání, takže si ho určitě můžete dát i více, nic tím nepokazíte. Samozřejmě že vám dietologové nedoporučí snídat takto příliš často. Podobnou sladkou snídani si můžete dopřát jen výjimečně, spíš jako příjemný zážitek, například o víkendu. Počítejte ale s tím, že pokud takto začnete den, sladkosti byste si měli nechat až zase na jindy.
Oblíbené cereálie nejsou vždy ideální
Jiným příkladem nepříliš vhodné sladké snídaně jsou cereálie s jogurtem. Ty přitom v domnění, že děláme něco pro zdraví, snídáme poměrně často. Tak jak to tedy s cereáliemi je? Müsli si většinou nabereme příliš velkou porci - 50 g musli má 900 kJ, k tomu nízkotučný jogurt 200 kJ a káva s polotučným mlékem 190 kJ. Energetickou hodnotu má tato snídaně v pořádku, jen müsli si naberte o něco méně a je vhodné je doplnit také čerstvým ovocem, které dodá vlákninu.
Nezůstávejte jen u nízkotučného jogurtu
Při výběru cereálií volte raději ty celozrnné - přestože jde o sladké jídlo, zaženou hlad na delší dobu, a tak vás nebude brzy honit mlsná. Přesto nezapomínejte, že jde vlastně o sladkou a poměrně dost kalorickou pochutinu, které je vhodné dát si do misky jen hrstku. Zato jogurt pak může mít klidně i 3 % tuku místo 0,1 % jako mívají ty nízkotučné, jde pak o výživnější variantu. Takže po jisté úpravě jde o vhodnou sladkou snídani, kterou můžete mít v určitých obměnách téměř denně. Střídejte ji ale také s jinými jídly.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 MrS.AnČuLka <3 MrS.AnČuLka <3 | Web | 11. května 2008 v 16:44 | Reagovat

Awojky mmáš superní blog prosím jukni na můj bloček zatím pápáp

2 Terka Terka | Web | 11. května 2008 v 18:20 | Reagovat

Ahoj :), koukám že taky začátečník. Nechceš se spřátelit??? ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama