7 dietních hříchů

14. května 2008 v 16:45 | Milky-princess
Sepsali jsme pro vás nejčastější chyby, které dělají i ti, kdo se o své stravování starají, protože chtějí být zdraví a štíhlí. Vy už je nedělejte!

1

Držet se předepsaného jídelníčku

Mnoho lidí si přeje vypracovat jídelníček od odborníků. "Chtějí mít přesný rozpis všech denních jídel od snídaně až po večeři. Pokud se jim daří jídelníček dodržovat, jsou spokojení, ale v okamžiku, kdy z něj z různých důvodů vypadnou, jsou v koncích, že se jim zhroutil redukční režim. Tento způsob nedoporučeji. Lepší je pochopit princip zdravého stravování," myslí si nutriční specialistka Iva Belasová.
Jak ANO: Naučte se mít ve svém jídelníčku takovou skladbu potravin, jakou vaše tělo potřebuje. Slepé následování redukčního jídelníčku nic nevyřeší. Sama se musíte naučit rozpoznávat, že kobliha je pro vás horší než hrst oříšků, i když jejich kalorická hodnota je přibližně stejná. Oříšky jsou sice také tučné, ale obsahují vitaminy C a E.


2

Jíst výrobky light a dia


"Některé light výrobky jsou dobré, ale samy o sobě nás nespasí. U light mozzarelly sice ušetříme 300 kJ, ale když sníme o jeden kus pečiva víc, bude to spíš horší než lepší," upozorňuje výživová poradkyně Václava Kunová. Light jogurt může mít stejně nebo více kilojoulů než polotučný jogurt, když obsahuje hodně sacharidů. Možná vás také napadlo místo sladkostí nakupovat různé diavýrobky. "Jenomže diavýrobky jsou stejně energetické jako normální cukr, jen jsou vhodné pro diabetiky. Jsou slazené sorbitem, a ten má stejnou kalorickou hodnotu jako cukr. Dia je pro diabetiky, a ne do diety," upozorňuje Belasová. Naproti tomu lehká cola je slazená aspartamem, takže její energetická hodnota je menší než té klasické.
Jak ANO: Nevrhejte se na všechny výrobky s nápisem light. Ne vše je lehké a dietní. Nezbývá než se snažit porozumět informacím na obalech výrobků.


3

Čím méně budu jíst, tím víc zhubnu

Naopak, v okamžiku, kdy organismus nedostává svou pravidelnou dávku živin, začne si z každého jídla ukládat zásoby tuků na horší časy. "V praxi se setkávám s tím, že poté, co lidem předepíšu jíst pětkrát denně a doporučím jim dietu s mírně vyšším obsahem bílkovin, sníženým množstvím tuku a kvanty zeleniny, začnou hubnout. A to vlastně jedí víc," říká Václava Kunová.
Jak ANO: Jednou z nejhorších chyb je vynechávání snídaně, často i dopolední svačiny. Vyhladovělé tělo pak vše, co je mu dáno, přeochotně uloží do tukových zásob. Dopřejte si každý den snídani!


4

Když nebudu pít, zhubnu

Denně má člověk vypít minimálně dva litry tekutin. "Vím, že lidé občas záměrně nepijí, aby vážili méně. Jenže tím tělo pouze odvodňují a může dojít ke kolapsu. Nepít je nesmysl, pitný režim je nesmírně důležitý a při redukční dietě to platí dvojnásob. Doporučuji pít čistou vodu. Ani limonády slazené aspartamem nejsou příliš vhodné - umělá sladidla zanášejí organismus," radí Iva Belasová.
Jak ANO: Voda bez bublinek je nejlepší, doporučují se také bylinkové čaje. Vodu je možné ochutit pomerančovou šťávou nebo plátkem limetky a lístkem máty.


5

Při dietě je skvělé pít 100% šťávy

"Poslední dobou se často setkávám s lidmi, kteří si v rámci diety pořídili odšťavňovač a odšťavňují všechno, co jde. Proč ne. Stoprocentní šťávy jsou zdravé. Ale rozhodně ne dietní," říká Iva Belasová. Na výrobu litru ovocné pomerančové šťávy totiž padne více než dvě kila pomerančů. Energetická hodnota je stále stejná u čerstvých pomerančů jako u šťávy z nich, protože se z ovoce vymačká sladká šťáva, ale zdravá vláknina v ovoci obsažená se do džusu nezpracuje. Stejné kalorické nebezpečí je i u sušeného ovoce, protože sušením se z něj pouze ztrácí voda, sacharidy v ovoci zůstávají. Jedna sušená švestka je třikrát menší než čerstvá, takže pocit nasycení sušeným ovocem se dostavuje až po konzumaci většího množství.
Jak ANO: Mnohem lepší je sníst jeden pomeranč a pít čistou vodu než vypít energetickou nálož ve formě čerstvě vymačkané šťávy. Většina lidí by takové množství ovoce, které spotřebuje do fresh džusu, naráz vůbec nesnědla.


6

Při hubnutí nesmím pít kávu

Tento názor nemá žádné logické základy. "Káva je při hubnutí pozitivní. Pomáhá totiž kompenzovat nízký krevní tlak. Kromě toho obsahuje mnoho antioxidantů, které pomáhají při likvidaci volných radikálů v organismu. Kofein stimuluje - sice málo, ale přece - výdej energie formou tepla, mírně tedy zvýší energetický obrat," vysvětluje výživová poradkyně Václava Kunová.
Jak ANO: Vybírejte si kvalitní kávy, na tureckou kávu z pochybných kávových směsí zapomeňte. Káva má sice odvodňující efekt, to však lze napravit tím, že si k ní dáme velkou sklenici vody.


7

Čokoláda, která obsahuje sklenici mléka, je zdravá

Kvalita čokolády se posuzuje podle podílu kakaa. Aby mohla být označena jako čokoláda, musí mít alespoň 25 % kakaa. "Čokoláda, která údajně obsahuje sklenici mléka, má jen patnáct procent kakaa, takže to je jen pochutina s kakaem. Vápník do ní dodávají uměle, a obsahuje mnoho tuku. V takovém případě se vápník nemůže do těla vstřebat," říká Belasová.
Jak ANO: Pokud máte chuť na čokoládu, vybírejte si takové, které obsahují 70 a více procent kakaa. Jestli vám hořká čokoláda nechutná, vyzkoušejte s příchutí, například s mátou nebo chilli papričkami.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama